Kādu fotoaparātu pirkt?


Šis ir jautājums, kas visregulārāk parādās fotoforumos.

Principā, ja nerunājam par profesionāliem fotogrāfiem, kuri jau tāpat zina, kāpēc ko pirkt, interesentiem ir trīs izvēles iespējas, kuras mēģināšu aprakstīt, balstoties gan uz savu pieredzi, gan uz lasīto, gan uz to, ko fotoforumos stāsta profesionāļi.

“Ziepjutrauks” jeb point-and-shoot kamera

Labais:

  • miniatūra
  • salīdzinoši lēta

Sliktais:

  • maza “pievilkšanas” spēja (zoom)
  • praktiski noder tikai bildējot statiskas ainas: ainavas, nekustīgus priekšmetus. Mēģinot bildēt kustību, grūti noķert pareizo momentu, jo ir pauze starp pogas nospiešanu un pašu fotogrāfēšanas uzsākšanu.
  • parasti labas bildes sanāk tikai reālā dienasgaismā. Iebūvētā zibspuldze padara bildes “plakanas”, sarkano acu efekts. Bildējot bez zibspuldzes vakaros/sliktākā apgaismojumā bildes reti kad sanāk ­– trokšņaini, neskaidri, izplūduši kadri.
  • elektronisks skatu meklētājs slikti strādā vājā apgaismojumā.
  • lēna zūma maiņa, kas notiek elektroniski ar pogu

Cenu grupa, aptuveni : Ls 30-300, atkarībā no optikas/kameras kvalitātes un iespējām

Pārejas jeb “bridge” kamera

Labais:

  • liela “pievilkšanas” spēja (zoom); 16x, 32x objektīvi
  • lielāka kontrole par to kā un ko kamera dara. Piemēram, iespēja lietot mazu asuma dziļumu (portretiem, u.tml.)
  • lielāks attēla sensors nekā ziepjutraukiem = parasti labāka attēla kvalitāte, mazāk trokšņu, artefaktu

Sliktais:

  • viens nemaināmais objektīvs fiziski nevar nodrošināt tādu attēla kvalitāti kā spoguļkameru maināmie. Patlaban gan jau ir pārejas kameras ar maināmiem objektīviem.
  • elektroniskais skatu meklētājs slikti strādā vājā apgaismojumā. Tas ir jāuzsver īpaši, jo atškirība no optiskā ir būtiska. Skat. zemāk pie spoguļkamerām.
  • vājas fotogrāfijas vakaros/zemā apgaismojumā, arī vājas kustīgu objektu bildes, jo arī ir pauze starp pogas nospiešanu un fotogrāfijas veikšanu, vāja spēja fokusēties švakā gaismā = bildes neskaidras, izplūdušas
  • lēna zūma maiņa, kas notiek elektroniski ar pogu (cik zinu, neattiecas uz kamerām ar maināmajiem objektīviem)
  • Iebūvētā zibspuldze padara bildes “plakanas”, sarkano acu efekts.

Cenu grupa, aptuveni: Ls 200-600, maināmo objektīvu modeļi patlaban topā, bet aktuāls jautājums,  vai šie objektīvi optiski ir tikpat kvalitatīvi kā spoguļkamerām

 

Spoguļkamera jeb SLR

Canon - sarkanais, Nikon - zilais

Tirgus daļas 2014: Sarkanais – Canon, zilais – Nikon

Labais:

  • spēja fokusēties arī vājākā apgaismojumā (atkarīgs arī no konkrētā objektīva)
  • maināmi objektīvi tipiski nodrošina labāku attēlu kvalitāti
  • iespēja pilnīgi kontrolēt kameras funkijas, eksperimentēt,  panākt vajadzīgo rezultātu. Piemēram, portretu bildēšanā iespēja lietot mazu asuma dziļumu, panākot fona pilnīgu izplūšanu, u.tml.
  • ātra bildēšana (laiks starp pogas nospiešanu un fotogrāfijas uzņemšanu praktiski momentāns)
  • ļoti ātra zūma attāluma maiņa objektīviem (ar roku grozot objektīva gredzenu)
  • optiskais skatu meklētājs caur objektīvu, nodrošina, ka daudz labāk varam redzēt vājākā apgaismojumā, kad ziepjutrauki un pārejas kameras ar saviem elektroniskajiem skatu meklētājiem  “bremzē”
  • lielāks sensors tipiski ļauj sasniegt stipri labāku attēla kvalitāti
  • Iebūvētā zibspuldze padara bildes “plakanas”, sarkano acu efekts, taču ir iespēja pieslēgt ārēju zibspuldzi, kas ļauj gaismu virzīt, piemēram, uz augšu vai sāniem un rada kvalitatīvāku apgaismojumu.

Sliktais:

  • cena gan aparātam, gan objektīviem un aksesuāriem
  • lielais izmērs (lai arī sākuma klases SLR pēc izmēra īpaši neatšķirās no bridge kamerām)
  • var būt vajadzība staipīt apkārt papildus objektīvus
Cenu grupa, aptuveni: Ls 300-3000, dārgākie modeļi parasti orientēti uz profesionāliem fotogrāfiem — mitruma un temperatūras svārstību izturība, fiziskā izturība, ātrāka bildēšana, labāka bildēšana vājā apgaismojumā (lielāks ISO range).

Kā var redzēt, atšķirības ir diezgan milzīgas. Visinteresantākais segments patlaban ir pārejas kameras, kurās notiek tuvināšanās spoguļkameru segmentam — maināmu objektīvu paaudze, dažādi citi uzlabojumi.

Principā, spoguļkameras ļauj sasniegt vislabāko (no šiem 3 apskatītajiem tipiem) attēla kvalitāti. Bildējot ar ziepjutrauku sanāks labas ainavas dienas gaismā, kādi nekustīgi objekti, noteikti.  Pārejas kameras paplašinās iespējas uzņemt arī sakarīgus portretus, iezūmot detaļas, iespējams, makro kadri. Spoguļkameras ļauj principā paplašināt to ar bildēšanu sliktākā apgaismojumā un kustīgu kadru bildēšanu — sports, bērni, auto, u.tml.

Attiecībā uz spoguļkamerām varēja jau redzēt, ka vairākiem plusiem klāt rakstīts “atkarīgs no objektīva”. Te jāņem vērā, ka labi objektīvi spoguļkamerai ir svarīgāki par pašu kameru, dzīvo ilgāk, maksā dārgāk par aparātu un lietoti īpaši nekrītas cenā. Ir iespējams nopirkt “ceļojumu” objektīvu, kas būs līdzīgs kā pārejas kameru 16x objektīvs, bet bieži vien spoguļkameru lietotāji pērk vairākus objektīvus noteiktām vajadzībām — ainavām, portretiem, makro, u.c. Cik esmu lasījis profesionālos fotogrāfus, viņi vienmēr iesaka iesākumā pirkt lētāko spoguļkameru, bet rūpīgi izvēlēties objektīvus. Par to sīkāk skat. nākamo ierakstu: “Kuru spoguļkameru pirkt?“.

Nobeigumā, protams, jāpiekrīt,  ka fotografē nevis aparāts, bet fotogrāfs. Ir iespējams gan ar ziepjutrauku, gan ar pārejas kameru uzņemt lieliskas bildes, tikai tas ir stipri grūtāk sasniedzams un fotogrāfēšanā tomēr tehnika ir gana būtiska, lai būtu noteiktu tipu kadri, kas labi var izdoties tikai ar puslīdz pieņemamu tehniku.

Līdz ar to var teikt sekojoši, ka pērkamā kamera noteikti ir atkarīga no tā, kas ir prioritāte pircējam. Fotogrāfēšanas entuziastam  tā, visticamākais, būs spoguļkamera, cilvēkam, kas vēlas dokumentēt savu ceļojumu pa Tunisiju, kā kompromiss noderēs arī pārejas kamera, bet cilvēkam, kurš nevēlas daudz domāt par bildēm un nēsāties ar smagumiem, ziepjutrauks būs pirmā izvēle.

1 komentārs

Filed under Nekategorizēts

1 responses to “Kādu fotoaparātu pirkt?

  1. Atbalsojums: Atbildes uz jautāto: kā fotografēt sportu? | Melnā kaste: iesācēja padomi fotogrāfēšanā

Komentēt